-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

در قرآن كريم در جواب معجزاتي كه كفار از رسول الله « ص » خواسته بودند آمده است : « آيا من جز بشري هستم كه به [به سوي مردم ] فرستاده شده ام ؟ » آيا براساس {P - سوره اسراء ، آيه 93 . P}
اين آيه داشتن معجزه از سوي رسول الله « ص » انكار شده است ؟
در احاديث ، امور خارق العاده بسياري براي رسول الله « ص » نقل شده است . اين امور را به مجرد عجيب بودن نبايد ردّ كرد و در صورتي كه سند حديث صحيح باشد بايد آن را پذيرفت . امّا آيات سوره اسراء به اين نكته اشاره دارد كه كافران و چشم پوشان از سخن حق با وجود آيات نوراني و هدايت كننده قرآن از پذيرش حق سر باز مي زدند . آنان همچنان كه در آيات 90 تا 93 سوره اسراء آمده است مي گفتند هرگز ايمان نخواهند آورد مگر اينكه پيامبر برخي امور خارق العاده يا برخي امور محال مانند آوردن خدا را انجام دهد . خداوند متعال در پاسخ آنان مي گويد : « قل سبحان ربي هل كنت الاّ بشراً رسولاً : بگو پروردگارم منزه است [از اينكه من بتوانم او را نزد شما حاضر كنم ] آيا من جز بشري فرستاده شده [به سوي مردم ] هستم ؟ » .
در آيه بعد به سرّ انكار و كفران كافران و عدم اجابت خواسته آنان درباره آوردن معجزات اشاره شده است : « و ما منع الناس ان يؤمنوا اذجاء هم الهدي الاّ ان قالوا بعث الله بشراً رسولاً؛ و مردم را چيزي از ايمان باز نداشت وقتي كه هدايت نزد آنان بود ، جز اينكه گفتند : آيا خداوند بشري را به رسالت برانگيخته است ؟ »
بنابراين كافران مورد خطاب در اين آيه يكسره از پذيرش سخن حق و از قبول هدايت و ايمان سرباز مي زدند و تنها امور خارق العاده يا محال را مي خواستند ، تا آنجا كه حتّي رسولي را كه از انسان ها باشد رسول و فرستاده خدا نمي دانستند . اينان - همچنان كه در آيه 89 همين سوره آمده است - از بينات و هدايتهاي قرآن جز به دليل كفر و عناد ، روي گردان نبودند و آوردن معجزه هم براي معاندين اثري نخواهد داشت و سودي نخواهد بخشيد . در سوره حجر به برخورد اين گونه افراد با معجزات و سود نبخشيدن معجزه براي آنان اين گونه اشاره شده است : « ولو فتحنا عليهم باباً من السماء فظلّوا فيه تعرجون . لقالوا انما سكرّت ابصارنا بل نحن قوم مسحورون؛ و اگر ما بر كافران امتت دري از آسمان بگشاييم تا دايم بر آسمانها{P - سوره حجر ، آيات 14 و 15 . P}
عروج كنند . باز هم بر رد و انكار تو خواهند گفت : [محمد « ص » ] چشمان ما را فرو بسته و در ما سحر و جادويي به كار برده است . »
بر همين اساس وقوع معجزه براساس مصالح و حكمتي است كه خداوند در موقع لزوم آن را جاري خواهد ساخت و رسول الله « ص » ، نيز مانند ديگر پيامبران معجزه را با اذن خداوند انجام مي داد از همين رو در پاسخ آنان فرمود كه : « من بشري مانند شما هستم و معجزه جز با صلاح ديد و اذن خداوند صورت نخواهد گرفت » .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.